Kuinka kehitän yritykselleni menestyvän liikeidean?
Yrittäjäominaisuudet

Kuinka kehitän yritykselleni menestyvän liikeidean?

Yrittäjän on erittäin tärkeää kyetä luomaan yritykselleen business-idea, joka auttaa nostamaan sen menestykseen ja maineeseen. Koko yrityksen toiminta perustuu tähän liikeideaan, joka on syytä laatia huolella. Annamme tässä artikkelissa vinkkejä hyvän ja menestyvän yritysidean luomiseksi.

[IMAGE=dLX9OhfUGW8e.jpg]

Mieti tarkkaan, millaisia tuotteita tai palveluita yrityksesi tarjoaa

[IMAGE=dirF0yeNtyXO.jpg]

Aivan ensiksi on mietittävä tarkkaan, millaisia tuotteita taikka palveluita tuleva yrityksesi aikoo asiakkailleen tarjota. Onpa yrityksesi myyntivaltti sitten seinäpaneeli tai jokin muu tietty tuote tai palvelu, tulee sinun määritellä se mahdollisimman tarkasti yrityssuunnitelmassasi. Mieti myös, miten aiot brändätä tuotteesi tai palvelusi ja miten aiot saada sen erottumaan muista. Huolehdi myös siitä, että yrityksesi sidosryhmät ja verkostot ovat kunnossa ja luotettavia.

[IMAGE=dUyRUGd8RZvU.jpg]

Tarkenna yrityksesi kohderyhmä

Yrittäjän on tärkeää tuntea toimintansa kohderyhmä mahdollismman tarkkaan. Mieti, mikä on yrityksesi pääkohderyhmä. Minkä ikäisiä he ovat? Mikä on heidän koulutustasonsa? Missä he asuvat? Ovatko he miehiä vai naisia tai kenties lapsia? Kuinka paljon heillä on käytettävissään rahaa? Millaisina vuorokaudenaikoina he ovat parhaiten tavoitettavissa? Millaiset kanavat tavoittavat heidät parhaiten sekä kustannustehokkaimmalla tavalla? Nämä ja monta muuta kysymystä kannattaa käydä tässä kohtaa läpi.

Kun tunnet yrityksesi kohderyhmän mahdollisimman tarkkaan, pystyt kohdentamaan mainontaa entistä paremmin. Ellei kohderyhmäsi esimerkiksi viihdy somessa, menee somemainonta helposti hukkaan. Jos taas some on kohderyhmällesi mieleinen kanava, kannattaa somen viidakkorummun antaa paukuttaa haluamaasi viestiä täysin rinnoin.

Pohdi yritysideasi vahvuuksia, heikkouksia, mahdollisuuksia ja uhkia

Kun yritysideasi alkaa hahmottua, on aika pohtia sen vahvuuksia, heikkouksia, mahdollisuuksia ja uhkia. Tunnethan jo SWOT-analyysin nelikentän? Ellet tunne, tutustu siihen viimeistään tässä vaiheessa sillä se on näppärä ja yksinkertainen työkalu kirjattaessa ylös yritysidean vahvuuksia, heikkouksia, mahdollisuuksia ja uhkia. Esimerkiksi kilpailijat saattavat aiheuttaa yritysideallesi vakavasti otettavia uhkia. Jos alalla jo toimii vankkoja osaajia, kannattaa miettiä, riittääkö kaikille tarpeeksi asiakkaita ja kuinka voit kilpailla alan konkareiden kanssa.

Hyödynnä ammattitaitoisen yritysneuvojan neuvot ja vinkit

Tiesithän, että suomalaisilla yrittäjiksi aikovilla henkilöillä on oikeus saada maksutonta yritysneuvontaa, jota tarjotaan vieläpä useilla kielillä. Tätä upeaa etua ei missään nimessä kannata jättää käyttämättä. Kun asiantunteva ja ammattitaitoinen yritysneuvoja katsoo laatimaasi yritysideaa, hän heittää vaaleanpunaiset lasit samantien romukoppaan. Ehkäpä itse olet sortunut katsomaan suunnitelmaasi juuri tällaisten lasien läpi ja jättänyt huomioimatta joitakin arkiseen yrittäjän elämään liittyviä velvollisuuksia ja uhkia. Aloittelevan yrittäjän voi olla vaikeaa miettiä esimerkiksi budjettiin liittyviä seikkoja taikka sitä, kuinka kovaa kilpailua alalla käydään. Juuri tässä kohtaa on tärkeää ottaa vaari yritysneuvojan tarjomista vinkeistä ja neuvoista.

Toisaalta saatat myös suhtautua ideaasi liiankin itsekriittisesti. Tällöin kokeneen asiantuntijan neuvot ja rohkaisu saattavat auttaa sinua uskaltautumaan yrityksen pystyyn laittamisessa. Jos yritysneuvoja näkee ideassasi potentiaalia, hän kyllä kertoo sen.

Yritysneuvojalta saat vinkkejä yritysideaasi liittyen. Hän osaa yleensä sanoa, onko yritysideasi toteuttamiskelpoinen tai mitä siinä pitäisi parantaa, jotta siitä tulisi toteuttamiskelpoinen. Samalla voit kysellä vinkkejä esimerkiksi kirjanpitoon liittyen. Voit myös tiedustella, olisiko sinulla mahdollisuutta saada starttirahaa tai muuta taloudellista tukea turvaamaan omaa toimeentuloasi yrityksen ottaessa ensimmäisiä askeleitaan.